Tuinmachines Eemnes Erkende STIHL vakhandelaar

Fedecomvoorwaarden 2014

Algemene voorwaarden uitgegeven door de Fedecom (brancheorganisatie voor mechanisatietechniek), gedeponeerd ter griffie van de rechtbank te Rotterdam op 21 februari 2014. Uitgave van de Fedecom, Postbus 2600, 3430 GA Nieuwegein. ©Fedecom

Artikel 1: Toepasselijkheid 1.1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen die een lid van de Fedecom doet, op alle overeenkomsten die hij sluit en op alle overeenkomsten die hiervan het gevolg kunnen zijn, een en ander voor zover het Fedecomlid aanbieder dan wel leverancier is. 1.2. Het Fedecomlid dat deze voorwaarden gebruikt wordt aangeduid als opdrachtnemer. De wederpartij wordt aangeduid als opdrachtgever. 1.3. Bij strijdigheid tussen de inhoud van de tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gesloten overeenkomst en deze voorwaarden, gaan de bepalingen uit de overeenkomst voor. 1.4. Deze voorwaarden mogen uitsluitend worden gebruikt door Fedecomleden.

Artikel 2: Aanbiedingen 2.1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend. 2.2. Als opdrachtgever aan opdrachtnemer gegevens, tekeningen en dergelijke verstrekt, mag opdrachtnemer uitgaan van de juistheid en volledigheid hiervan en zal hij zijn aanbieding hierop baseren. 2.3. De in de aanbieding genoemde prijzen zijn gebaseerd op levering af fabriek, “ex works”, vestigingsplaats opdrachtnemer, conform Incoterms 2010. De prijzen zijn exclusief omzetbelasting en verpakking. 2.4. Als opdrachtgever de aanbieding van opdrachtnemer niet aanvaardt, heeft opdrachtnemer het recht alle kosten die hij heeft gemaakt om zijn aanbieding te doen bij opdrachtgever in rekening te brengen.

Artikel 3: Rechten van intellectuele eigendom 3.1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt opdrachtnemer de auteursrechten en alle rechten van industriële eigendom op de door hem gedane aanbiedingen, verstrekte ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, (proef)modellen, programmatuur en dergelijke. 3.2. De rechten op de in lid 1 van dit artikel genoemde gegevens blijven eigendom van opdrachtnemer ongeacht of aan opdrachtgever voor de vervaardiging ervan kosten in rekening zijn gebracht. Deze gegevens mogen zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van opdrachtnemer niet worden gekopieerd, gebruikt of aan derden getoond. Opdrachtgever is aan opdrachtnemer per overtreding van deze bepaling een direct opeisbare boete verschuldigd van € 25.000,-. Deze boete kan naast schadevergoeding op grond van de wet worden gevorderd. 3.3. Opdrachtgever moet de aan hem verstrekte gegevens als bedoeld in lid 1 van dit artikel op eerste verzoek binnen een door opdrachtnemer gestelde termijn retourneren. Bij overtreding van deze bepaling is opdrachtgever aan opdrachtnemer een direct opeisbare boete verschuldigd van € 1.000,- per dag. Deze boete kan naast schadevergoeding op grond van de wet worden gevorderd.

Artikel 4: Adviezen en verstrekte informatie 4.1. Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan adviezen en informatie die hij van opdrachtnemer krijgt als deze geen betrekking hebben op de opdracht. 4.2. Als opdrachtgever aan opdrachtnemer gegevens, tekeningen en dergelijke verstrekt, mag opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst uitgaan van de juistheid en volledigheid hiervan. 4.3. Opdrachtgever bepaalt en is verantwoordelijk voor de omvang en de doelmatigheid van de te verrichten reparatie(s) en/of werkzaamheden. Opdrachtgever beslist over de (technische) specificaties waarop de reparatie(s) en/of andere werkzaamheden uiteindelijk worden uitgevoerd. 4.4. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor elke aanspraak van derden met betrekking tot het gebruik van door of namens opdrachtgever verstrekte adviezen, tekeningen, berekeningen, ontwerpen, materialen, monsters, modellen en dergelijke.

Artikel 5: Levertijd / uitvoeringsperiode 5.1. De levertijd en/of uitvoeringsperiode worden door opdrachtnemer bij benadering vastgesteld. 5.2. Bij de vaststelling van de levertijd en/of uitvoeringsperiode gaat opdrachtnemer ervan uit dat hij de opdracht kan uitvoeren onder de omstandigheden die hem op dat moment bekend zijn. 5.3. De levertijd en/of uitvoeringsperiode gaan pas in wanneer over alle commerciële en technische details overeenstemming is bereikt, alle noodzakelijke gegevens, definitieve en goedgekeurde tekeningen en dergelijke in het bezit zijn van opdrachtnemer, de overeengekomen (termijn)betaling is ontvangen én aan de noodzakelijke voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht is voldaan. 5.4. a. als er sprake is van andere omstandigheden dan opdrachtnemer bekend waren toen hij de levertijd en/of uitvoeringsperiode vaststelde, kan hij de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengen met de tijd die hij nodig heeft om de opdracht onder deze omstandigheden uit te voeren. Als de werkzaamheden niet in de planning van opdrachtnemer kunnen worden ingepast, zullen deze worden uitgevoerd zodra zijn planning dit toelaat. b. Als er sprake is van meerwerk worden de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengd met de tijd die opdrachtnemer nodig heeft om de materialen en onderdelen daarvoor te (laten) leveren en om het meerwerk te verrichten. Als het meerwerk niet in de planning van opdrachtnemer kan worden ingepast, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra zijn planning dit toelaat. c. Als er sprake is van opschorting van verplichtingen door opdrachtnemer worden de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengd met de duur van de opschorting. Als voortzetting van de werkzaamheden niet in de planning van opdrachtnemer kan worden ingepast, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra zijn planning dit toelaat. d. Als er sprake is van onwerkbaar weer worden de levertijd en/of uitvoeringsperiode verlengd met de daardoor ontstane vertraging. 5.5. Opdrachtgever is gehouden alle kosten die opdrachtnemer maakt als gevolg van een vertraging in de levertijd en/of uitvoeringsperiode zoals vermeld in lid 4 van dit artikel te voldoen. 5.6. Overschrijding van de levertijd en/of uitvoeringsperiode geeft in geen geval recht op schadevergoeding of ontbinding.

Artikel 6: Risico-overgang 6.1. Levering vindt plaats af fabriek, “ex works”, vestigingsplaats opdrachtnemer, conform Incoterms 2010. Het risico van de zaak gaat over op het moment dat opdrachtnemer deze ter beschikking stelt aan opdrachtgever. 6.2. Ongeacht het bepaalde in lid 1 van dit artikel kunnen opdrachtgever en opdrachtnemer overeenkomen dat opdrachtnemer voor het transport zorgt. Het risico van opslag, laden, transport en lossen rust in dat geval op opdrachtgever. Opdrachtgever kan zich tegen deze risico’s verzekeren. 6.3. Als sprake is van inruil en opdrachtgever in afwachting van aflevering van de nieuwe zaak de in te ruilen zaak onder zich houdt, blijft het risico van de in te ruilen zaak bij opdrachtgever en komen alle kosten voor zijn rekening, tot het moment dat hij deze in het bezit heeft gesteld van opdrachtnemer. Onder de in de vorige volzin genoemde kosten vallen ook de kosten van onderhoud en eventuele schade, door welke oorzaak dan ook ontstaan. Als opdrachtgever de in te ruilen zaak niet kan leveren in de staat waarin deze verkeerde toen de overeenkomst werd gesloten, kan opdrachtnemer de overeenkomst ontbinden.

Artikel 7: Prijswijziging 7.1. Opdrachtnemer mag een stijging van kostprijsbepalende factoren die is opgetreden na het sluiten van de overeenkomst aan opdrachtgever doorberekenen. 7.2. Als de opdrachtgever consument is, zijnde een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, en de in lid 1 bedoelde prijsverhoging zich voordoet binnen drie maanden na de datum waarop de overeenkomst is gesloten, dan heeft de opdrachtgever het recht om de overeenkomst te ontbinden. 7.3. Opdrachtgever is gehouden de prijsstijging zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel naar keuze van opdrachtnemer op een van de onderstaande momenten te voldoen: a. als de prijsstijging zich voordoet; b. tegelijk met betaling van de hoofdsom; c. bij de eerstvolgende overeengekomen betalingstermijn.

Artikel 8: Overmacht 8.1. Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten als hij door overmacht tijdelijk is verhinderd zijn contractuele verplichtingen jegens opdrachtgever na te komen. 8.2. Onder overmacht wordt onder meer verstaan de omstandigheid dat leveranciers, onderaannemers van opdrachtnemer of door opdrachtnemer ingeschakelde transporteurs niet of niet tijdig voldoen aan hun verplichtingen, het weer, aardbevingen, brand, stroomstoring, verlies, diefstal of verloren gaan van gereedschappen of materialen, wegblokkades, stakingen of werkonderbrekingen en import- of handelsbeperkingen. 8.3. Opdrachtnemer is niet meer bevoegd tot opschorting als de tijdelijke onmogelijkheid tot nakoming meer dan zes maanden heeft geduurd. Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen de overeenkomst na afloop van deze termijn met onmiddellijke ingang beëindigen, maar uitsluitend voor dat deel van de verplichtingen dat nog niet is nagekomen. 8.4. Indien er sprake is van overmacht en nakoming blijvend onmogelijk is of wordt, zijn beide partijen gerechtigd om de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen voor dat deel van de verplichtingen dat nog niet is nagekomen. 8.5. Partijen hebben geen recht op vergoeding van de als gevolg van de opschorting of de beëindiging in de zin van dit artikel geleden of te lijden schade.

Artikel 9: Omvang van het werk 9.1. Opdrachtgever moet ervoor zorgen dat alle vergunningen, ontheffingen en andere beschikkingen die noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren tijdig zijn verkregen. Opdrachtgever is verplicht op eerste verzoek van opdrachtnemer een afschrift van de hiervoor genoemde bescheiden aan hem toe te zenden. 9.2. In de prijs van het werk zijn niet begrepen: a. de kosten voor grond-, hei-, hak-, breek-, funderings-, metsel-, timmer-, stukadoors-, schilder-, behangers-, herstelwerk of ander bouwkundig werk; b. de kosten voor aansluiting van gas, water, elektriciteit of andere infrastructurele voorzieningen; c. de kosten ter voorkoming of beperking van schade aan op of bij het werk aanwezige zaken; d. de kosten voor afvoer van materialen, bouwstoffen of afval; e. reis- en verblijfkosten.

Artikel 10: Wijzigingen in het werk 10.1. Wijzigingen in het werk resulteren in ieder geval in meer- of minderwerk als: a. er sprake is van een wijziging in het ontwerp, de specificaties of het bestek; b. de door opdrachtgever verstrekte informatie niet overeenstemt met de werkelijkheid; c. geschatte hoeveelheden meer dan 10% afwijken. 10.2. Meerwerk wordt berekend op basis van de prijsbepalende factoren die gelden op het moment dat het meerwerk wordt verricht. Minderwerk wordt verrekend op basis van de prijsbepalende factoren die golden op het moment van het sluiten van de overeenkomst. 10.3. Opdrachtgever is gehouden de prijs van het meerwerk zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel naar keuze van opdrachtnemer op een van de onderstaande momenten te voldoen: a. als het meerwerk zich voordoet; b. tegelijk met betaling van de hoofdsom; c. bij de eerstvolgende overeengekomen betalingstermijn. 10.4. Als de som van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mag opdrachtnemer bij de eindafrekening 10% van het verschil bij opdrachtgever in rekening brengen. Deze bepaling geldt niet voor minderwerk dat het gevolg is van een verzoek van opdrachtnemer.

Artikel 11: Uitvoering van het werk 11.1. Opdrachtgever zorgt ervoor dat opdrachtnemer zijn werkzaamheden ongestoord en op het overeengekomen tijdstip kan verrichten en dat hij bij de uitvoering van zijn werkzaamheden de beschikking krijgt over de benodigde voorzieningen, zoals: a. gas, water en elektriciteit; b. verwarming; c. afsluitbare droge opslagruimte; d. op grond van de Arbowet en -regelgeving voorgeschreven voorzieningen. 11.2. Opdrachtgever draagt het risico en is aansprakelijk voor schade in verband met verlies, diefstal, verbranding en beschadiging van zaken van opdrachtnemer, opdrachtgever en derden, zoals gereedschappen, voor het werk bestemde materialen of bij het werk gebruikt materieel, die zich bevinden op de plaats waar de werkzaamheden worden verricht of op een andere overeengekomen plaats. 11.3. Opdrachtgever is gehouden zich adequaat te verzekeren tegen de risico’s genoemd in lid 2 van dit artikel. Opdrachtgever dient daarnaast te zorgen voor verzekering van het werkrisico van te gebruiken materieel. Opdrachtgever dient opdrachtnemer op eerste verzoek een kopie van de betreffende verzekering(en) en een bewijs van betaling van de premie te sturen. Als er sprake is van schade is opdrachtgever verplicht dit onverwijld bij zijn verzekeraar te melden ter verdere behandeling en afwikkeling. 11.4. Wanneer er zich omstandigheden voordoen die het noodzakelijk maken om de werkzaamheden te verrichten op een tijdstip vallende buiten de normale werktijden van de opdrachtnemer, is de opdrachtnemer gerechtigd de hieruit voortvloeiende meerkosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen. 11.5. Wanneer er sprake is van een opdracht tot keuring en/of reparatie en deze werkzaamheden moeten plaatsvinden op een locatie van de opdrachtgever, is de opdrachtnemer niet verplicht zijn komst, die van zijn personeel of de voor de werkzaamheden door hem ingeschakelde derden aan te kondigen en het precieze tijdstip van aankomst aan de opdrachtgever mee te delen. 11.6. Opdrachtgever zorgt ervoor dat het te keuren en/of te repareren object in gereinigde staat aan de opdrachtnemer ter beschikking wordt gesteld, zodanig dat de uit de overeenkomst voortvloeiende werkzaamheden kunnen worden verricht. 11.7. Als opdrachtgever zijn verplichtingen zoals omschreven in de vorige leden van dit artikel niet nakomt en daardoor vertraging in de uitvoering van de werkzaamheden ontstaat, zullen de werkzaamheden worden uitgevoerd zodra opdrachtgever alsnog aan al zijn verplichtingen voldoet en de planning van opdrachtnemer dit toelaat. Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle voor opdrachtnemer uit de vertraging voortvloeiende schade.

Artikel 12: Oplevering van het werk 12.1. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd in de volgende gevallen: a. als opdrachtgever het werk heeft goedgekeurd; b. als het werk door opdrachtgever in gebruik is genomen. Neemt opdrachtgever een deel van het werk in gebruik dan wordt dat gedeelte als opgeleverd beschouwd; c. als opdrachtnemer schriftelijk aan opdrachtgever heeft meegedeeld dat het werk is voltooid en opdrachtgever niet binnen 14 dagen na de mededeling schriftelijk kenbaar heeft gemaakt of het werk al dan niet is goedgekeurd; d. als opdrachtgever het werk niet goedkeurt op grond van kleine gebreken of ontbrekende onderdelen die binnen 30 dagen kunnen worden hersteld of nageleverd en die ingebruikname van het werk niet in de weg staan. 12.2. Keurt opdrachtgever het werk niet goed dan is hij verplicht dit onder opgave van redenen schriftelijk kenbaar te maken aan opdrachtnemer. Opdrachtgever dient opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen het werk alsnog op te leveren. 12.3. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden voor schade aan niet opgeleverde delen van het werk veroorzaakt door het gebruik van reeds opgeleverde delen van het werk.

Artikel 13: Aansprakelijkheid 13.1. In geval van een toerekenbare tekortkoming is opdrachtnemer gehouden zijn contractuele verplichtingen alsnog na te komen. 13.2. De verplichting tot schadevergoeding van opdrachtnemer op grond van welke wettelijke grondslag ook, is beperkt tot die schade waartegen opdrachtnemer uit hoofde van een door of ten behoeve van hem gesloten verzekering verzekerd is, maar is nooit hoger dan het bedrag dat in het betreffende geval door deze verzekering wordt uitbetaald. 13.3. Als opdrachtnemer om welke reden dan ook geen beroep toekomt op de beperking van lid 2 van dit artikel, is de verplichting tot schadevergoeding beperkt tot maximaal 15% van de totale opdrachtsom (exclusief BTW). Als de overeenkomst bestaat uit onderdelen of deelleveringen, is de verplichting tot schadevergoeding beperkt tot maximaal 15% (exclusief BTW) van de opdrachtsom van dat onderdeel of die deellevering. 13.4. Niet voor vergoeding in aanmerking komt: a. gevolgschade. Onder gevolgschade wordt onder meer verstaan stagnatieschade, productieverlies, gederfde winst, transportkosten en reis- en verblijfkosten. Opdrachtgever kan zich indien mogelijk tegen deze schade verzekeren; b. opzichtschade. Onder opzichtschade wordt onder andere verstaan schade die door of tijdens de uitvoering van het werk wordt toegebracht aan zaken waaraan wordt gewerkt of aan zaken die zich bevinden in de nabijheid van de plaats waar wordt gewerkt. Opdrachtgever kan zich desgewenst tegen deze schade verzekeren; c. schade veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van hulppersonen of niet leidinggevende ondergeschikten van opdrachtnemer. 13.5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade aan door of namens opdrachtgever aangeleverd materiaal als gevolg van een niet deugdelijk uitgevoerde bewerking. 13.6. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden wegens productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product dat door opdrachtgever aan een derde is geleverd en dat (mede) bestond uit door opdrachtnemer geleverde producten en/of materialen. Opdrachtgever is gehouden alle voor opdrachtnemer in dit verband geleden schade waaronder de (volledige) kosten van verweer te vergoeden.

Artikel 14: Garantie en overige aanspraken 14.1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen staat opdrachtnemer voor een periode van zes maanden na (op)levering in voor de goede uitvoering van de overeengekomen prestatie. Als een afwijkende garantietermijn is overeengekomen, zijn de overige leden van dit artikel eveneens van toepassing. 14.2. Geen garantie wordt gegeven voor geleverde zaken die niet nieuw waren op het moment van levering. 14.3. Als de overeengekomen prestatie niet deugdelijk is geweest, zal opdrachtnemer de keuze maken of hij deze alsnog deugdelijk uitvoert of opdrachtgever crediteert voor een evenredig deel van de factuur. Kiest opdrachtnemer voor het alsnog deugdelijk uitvoeren van de prestatie, bepaalt hij zelf de wijze en het tijdstip van uitvoering. Bestond de overeengekomen prestatie (mede) uit het bewerken van door opdrachtgever aangeleverd materiaal, dan dient opdrachtgever voor eigen rekening en risico nieuw materiaal aan te leveren. 14.4. Onderdelen of materialen die door opdrachtnemer worden hersteld of vervangen, moeten door opdrachtgever aan hem worden toegezonden. 14.5. Voor rekening van opdrachtgever komen: a. alle transport- of verzendkosten; b. kosten voor demontage- en montage; c. reis- en verblijfkosten. 14.6. Opdrachtgever moet opdrachtnemer in alle gevallen de gelegenheid bieden een eventueel gebrek te herstellen of de bewerking opnieuw uit te voeren. 14.7. Opdrachtgever kan alleen een beroep doen op garantie nadat hij aan al zijn verplichtingen ten opzichte van opdrachtnemer heeft voldaan. 14.8. a. Geen garantie wordt gegeven als gebreken het gevolg zijn van: - normale slijtage; - onoordeelkundig gebruik; - niet of onjuist uitgevoerd onderhoud; - installatie, montage, wijziging of reparatie door opdrachtgever of door derden; - gebreken aan of ongeschiktheid van zaken afkomstig van, of voorgeschreven door opdrachtgever; - gebreken aan of ongeschiktheid van door opdrachtgever gebruikte materialen of hulpmiddelen. b. Geen garantie wordt gegeven op: - het keuren en repareren van zaken van opdrachtgever; - onderdelen waarvoor fabrieksgarantie is verleend. 14.9. Het bepaalde in de leden 2 t/m 8 van dit artikel is van overeenkomstige toepassing bij eventuele aanspraken van opdrachtgever op grond van wanprestatie, non-conformiteit of welke andere grondslag dan ook. 14.10.Opdrachtgever kan rechten uit hoofde van dit artikel niet overdragen.

Artikel 15: Klachtplicht 15.1. Opdrachtgever kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, als hij hierover niet binnen veertien dagen nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken schriftelijk bij opdrachtnemer heeft geklaagd. 15.2. Opdrachtgever moet klachten over de hoogte van het factuurbedrag, op straffe van verval van alle rechten, binnen de betalingstermijn schriftelijk bij opdrachtnemer hebben ingediend. Als de betalingstermijn langer is dan dertig dagen, moet opdrachtgever uiterlijk binnen dertig dagen na factuurdatum schriftelijk hebben geklaagd.

Artikel 16: Niet afgenomen zaken 16.1. Opdrachtgever is verplicht na afloop van de levertijd en/of uitvoeringsperiode de zaak of zaken die onderwerp zijn van de overeenkomst op de overeengekomen plaats af te nemen. 16.2. Opdrachtgever dient alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs van hem kan worden verwacht teneinde opdrachtnemer tot aflevering in staat te stellen. 16.3. Niet afgenomen zaken worden voor rekening en risico van opdrachtgever opgeslagen. 16.4. Bij overtreding van het bepaalde uit de leden 1 en/of 2 van dit artikel is opdrachtgever aan opdrachtnemer een boete verschuldigd van € 250,- per dag met een maximum van € 25.000,-. Deze boete kan naast schadevergoeding op grond van de wet worden gevorderd.

Artikel 17: Betaling 17.1. Betaling wordt gedaan op de plaats van vestiging van opdrachtnemer of op een door opdrachtnemer aan te wijzen rekening. 17.2. Tenzij anders overeengekomen vindt betaling als volgt plaats: a. bij balieverkoop contant; b. bij termijnbetaling: - 50% van de totale prijs bij opdracht; - 50% van de totale prijs bij oplevering; c. in alle overige gevallen binnen dertig dagen na factuurdatum. 17.3. Als opdrachtgever zijn betalingsverplichting niet nakomt is hij verplicht om, in plaats van betaling van de overeengekomen geldsom, te voldoen aan een verzoek van opdrachtnemer om inbetalinggeving. 17.4. Het recht van opdrachtgever om zijn vorderingen op opdrachtnemer te verrekenen of om op te schorten is uitgesloten, tenzij er sprake is van faillissement van opdrachtnemer of de wettelijke schuldsanering op opdrachtnemer van toepassing is. 17.5. Ongeacht of opdrachtnemer de overeengekomen prestatie volledig heeft uitgevoerd, is alles wat opdrachtgever uit hoofde van de overeenkomst aan hem verschuldigd is of zal zijn onmiddellijk opeisbaar als: a. een betalingstermijn is overschreden; b. het faillissement of de surseance van betaling van opdrachtgever is aangevraagd; c. beslag op zaken of vorderingen van opdrachtgever wordt gelegd; d. opdrachtgever (vennootschap) wordt ontbonden of geliquideerd; e. opdrachtgever (natuurlijk persoon) het verzoek doet te worden toegelaten tot de wettelijke schuldsanering, onder curatele wordt gesteld of is overleden. 17.6. Wanneer betaling niet heeft plaatsgevonden binnen de overeengekomen betalingstermijn, is opdrachtgever direct rente aan opdrachtnemer verschuldigd. De rente bedraagt 12% per jaar, maar is gelijk aan de wettelijke rente als deze hoger is. Bij de renteberekening wordt een gedeelte van de maand gezien als een volle maand. 17.7. Opdrachtnemer is bevoegd zijn schulden aan opdrachtgever te verrekenen met vorderingen van aan opdrachtnemer gelieerde ondernemingen op opdrachtgever. Daarnaast is opdrachtnemer bevoegd zijn vorderingen op opdrachtgever te verrekenen met schulden van aan opdrachtnemer gelieerde ondernemingen aan opdrachtgever. Verder is opdrachtnemer bevoegd zijn schulden aan opdrachtgever te verrekenen met vorderingen op aan opdrachtgever gelieerde ondernemingen. Onder gelieerde ondernemingen worden de ondernemingen die tot dezelfde groep, in de zin van artikel 2:24b BW, behoren, en een deelneming in de zin van artikel 2:24c BW verstaan. 17.8. Indien betaling niet heeft plaatsgevonden binnen de overeengekomen betalingstermijn is opdrachtgever aan opdrachtnemer alle buitengerechtelijke kosten verschuldigd met een minimum van € 75,-. Deze kosten worden berekend op basis van de volgende tabel (hoofdsom incl. rente): over de eerste € 3.000,- 15% over het meerdere tot € 6.000,- 10% over het meerdere tot € 15.000,- 8% over het meerdere tot € 60.000,- 5% over het meerdere vanaf € 60.000,- 3% De werkelijk gemaakte buitengerechtelijke kosten zijn verschuldigd, als deze hoger zijn dan uit bovenstaande berekening volgt. 17.9. Als opdrachtnemer in een gerechtelijke procedure in het gelijk wordt gesteld, komen alle kosten die hij in verband met deze procedure heeft gemaakt voor rekening van opdrachtgever.

Artikel 18: Zekerheden 18.1. Ongeacht de overeengekomen betalingscondities is opdrachtgever verplicht op eerste verzoek van opdrachtnemer een naar diens oordeel voldoende zekerheid voor betaling te verstrekken. Als opdrachtgever hier niet binnen de gestelde termijn aan voldoet, raakt hij direct in verzuim. Opdrachtnemer heeft in dat geval het recht de overeenkomst te ontbinden en zijn schade op opdrachtgever te verhalen. 18.2. Opdrachtnemer blijft eigenaar van geleverde zaken zolang opdrachtgever: a. tekortschiet of tekort zal schieten in de nakoming van zijn verplichtingen uit deze of andere overeenkomsten; b. vorderingen die voortvloeien uit het niet nakomen van bovengenoemde overeenkomsten, zoals schade, boete, rente en kosten, niet heeft voldaan. 18.3. Zolang er op geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag opdrachtgever deze buiten zijn normale bedrijfsuitoefening niet bezwaren of vervreemden. 18.4. Nadat opdrachtnemer zijn eigendomsvoorbehoud heeft ingeroepen, mag hij de geleverde zaken terughalen. Opdrachtgever zal daartoe alle medewerking verlenen. De kosten van het ophalen komen voor rekening van opdrachtgever evenals eventuele mancodelen of schades aan de geleverde zaken. 18.5. Opdrachtnemer heeft op alle zaken die hij uit welke hoofde ook onder zich heeft of zal krijgen en voor alle vorderingen die hij op opdrachtgever heeft of mocht krijgen ten opzichte van een ieder die daarvan afgifte verlangt een pandrecht en een retentierecht. 18.6. Als opdrachtgever, nadat de zaken conform de overeenkomst door opdrachtnemer aan hem zijn geleverd, aan zijn verplichtingen heeft voldaan, herleeft het eigendomsvoorbehoud ten aanzien van deze zaken als opdrachtgever zijn verplichtingen uit een later gesloten overeenkomst niet nakomt.

Artikel 19: Beëindiging van de overeenkomst Als opdrachtgever de overeenkomst wil beëindigen zonder dat er sprake is van een tekortkoming van opdrachtnemer en opdrachtnemer hiermee instemt, wordt de overeenkomst met wederzijds goedvinden beëindigd. Opdrachtnemer heeft in dat geval recht op vergoeding van alle vermogensschade zoals geleden verlies, gederfde winst en gemaakte kosten.

Artikel 20: Toepasselijk recht en bevoegde rechter 20.1. Het Nederlands recht is van toepassing. 20.2. Het Weens koopverdrag (C.I.S.G.) is niet van toepassing, evenmin als enige andere internationale regeling waarvan uitsluiting is toegestaan. 20.3. Alleen de Nederlandse burgerlijke rechter die bevoegd is in de vestigingsplaats van opdrachtnemer neemt kennis van geschillen, tenzij dit in strijd is met het dwingend recht. Opdrachtnemer mag van deze bevoegdheidsregel afwijken en de wettelijke bevoegdheidsregels hanteren.

Btw-nummer
NL174305515B01

U bent zowel als professional als particulier bij ons aan het juiste adres voor de aankoop van nieuwe artikelen, maar ook voor reparatie van uw eigen machines. Wij zijn VA-keur gecertificeerd waardoor wij naast verkoop en reparatie ook voor de keuring van uw machines kunnen verzorgen. Tuinmachines Eemnes Bramenberg 16 3755 BZ Eemnes 035-5389252

Privacybeleid SOP

We danken u voor uw belangstelling voor onze website. De bescherming van uw privacy is heel belangrijk voor ons. Hieronder vindt u uitvoerige informatie over de omgang met uw gegevens.

Verzameling, verwerking en gebruik van persoonlijke gegevens

De gegevens van de verantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens (de verkoper) in het kader van uw gebruik van onze online diensten vindt u terug onder klantenrinformatie. Bij de verwerking van uw persoonsgegevens wordt volgende wetgeving nageleefd:‘Wet van 6 juli 2000 houdende regels inzake de bescherming van persoonsgegevens’ alsook de ‘Wet van 19 oktober 1998 houdende regels inzake de telecommunicatie’.

Alle persoonsgegevens die zijn verkregen in het kader van onze online diensten, worden altijd vertrouwelijk behandeld in overeenstemming met de op dat moment geldende voorschriften voor de bescherming van persoonlijke gegevens, en worden alleen verzameld, verwerkt en gebruikt ten behoeve van de contractverwerking en onze legitieme zakelijke belangen met betrekking tot advisering en ondersteuning van onze klanten en ontwikkeling van onze producten en diensten.
Gegevens die u verstrekt in het kader van de bestelprocedure, gebruiken wij zonder uw uitdrukkelijke toestemming uitsluitend voor de vervulling en afwerking van uw bestelling. Na de volledige afwerking van de overeenkomst en de volledige betaling van het aankoopbedrag worden uw gegevens geblokkeerd voor verder gebruik. Naam, adres, BTW nummer en andere gegevens met betrekking tot uw factuur worden bewaard en na afloop van de belastings- en handelsrechtelijk verplichte bewaartermijn worden uw gegevens verwijderd, voor zover u niet uitdrukkelijk hebt toegestemd in het verdere gebruik van uw gegevens.

Gebruik van cookies
Om het bezoek aan onze website aantrekkelijk te maken en bepaalde functies mogelijk te maken, gebruiken wij op verschillende pagina´s zogenaamde cookies. Dit zijn kleine tekstbestanden die op uw computer worden opgeslagen. Deze website maakt gebruikt van zowel functionele of technisch noodzakelijke cookies (waarvoor wij uw voorafgaande toestemming niet nodig hebben) als niet-functionele cookies (waar uw voorafgaande toestemming wél vereist is). U kunt ervoor opteren om het gebruik van functionele of technisch noodzakelijke cookies te weigeren. In dat geval zal de website nog steeds bezocht kunnen worden, maar zullen een aantal functies niet meer kunnen worden aangeboden.
Voor niet-functionele cookies hebben wij uw voorafgaande toestemming nodig, welke u ons kunt geven door op de overeenstemmende knop te drukken op de banner die u bij eerste bezoek aan onze website te zien krijgt.
Meer informatie hierover vindt u terug onder de rubriek Cookie Policy.

Gebruikersrecht
U kunt uw toestemming voor het verwerken van uw persoonlijke gegevens op elk moment herroepen. Wij zullen dan alle nodige stappen uitvoeren om ervoor te zorgen dat aan uw wens wordt voldaan en dat uw gegevens worden gewist.
U hebt het recht om informatie te vragen over uw persoonlijke gegevens die wij hebben opgeslagen of over de wijze van verwerking en deze dienen wij gratis te verstrekken. Bovendien hebt u conform de wettelijke bepalingen het recht om uw persoonlijke gegevens te laten corrigeren, blokkeren of verwijderen.

Wijzigingen in deze privacyverklaring
Vanwege de voortdurende ontwikkeling van het internet zullen wij ook onze privacyverklaring doorlopend aanpassen. Wij zullen de wijzigingen op deze pagina bekend maken. Als u de nieuwste versie van onze privacyverklaring wilt zien, moet u deze pagina dus regelmatig bekijken.

Webanalyse met Google Analytics
Deze website gebruikt Google Analytics, een webanalysedienst van Google Inc. ("Google"). Google Analytics gebruikt zogenaamde "cookies", tekstbestanden die op uw computer worden opgeslagen en een analyse van uw gebruik van de website mogelijk maken. De informatie over uw gebruik van de website die door de cookie wordt verzameld, wordt meestal doorgegeven aan een Google-server in de V.S. en wordt daar opgeslagen.

In het geval van IP-anonimisering op deze website wordt uw IP-adres binnen de lidstaten van de Europese Unie en andere verdragslanden van de Europese Economische Ruimte echter eerst door Google ingekort. Alleen in uitzonderingsgevallen wordt het volledige IP-adres eerst naar een Google-server in de V.S. verzonden en daar vervolgens ingekort IP-anonimisering is geactiveerd op deze website. In opdracht van de beheerder van deze website zal Google deze informatie gebruiken om uw gebruik van de website te analyseren, rapporten over de websiteactiviteiten samen te stellen en andere met het gebruik van de website en van het internet samenhangende diensten te verschaffen ten behoeve van de websitebeheerder.

Het IP-adres dat in het kader van Google Analytics door uw browser wordt verzonden, wordt niet gecombineerd met andere gegevens van Google. U kunt het opslaan van cookies voorkomen door dit in te stellen in uw browser. Wij wijzen u er echter op, dat u in dat geval mogelijk niet alle functies van deze website volledig kunt gebruiken.

U kunt het verzenden van de door de cookies verzamelde en aan uw gebruik van de website gerelateerde gegevens (waaronder uw IP-adres) naar Google en de verwerking van deze gegevens door Google voorkomen, door via de volgende link de daar beschikbare plug-in voor uw browser te downloaden en te installeren: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout?hl=nl

Overdracht van webanalysegegevens
De gegevens die zijn verzameld door Google Analytics, worden daarnaast ook door Andreas Stihl NV gebruikt voor de optimalisering en verbetering van deze website.

U kunt het gebruik van de door de cookies verzamelde en aan uw gebruik van de website gerelateerde gegevens, plus de verwerking van deze gegevens door Andreas Stihl NV voorkomen, door via de volgende link de daar beschikbare plug-in voor uw browser te downloaden en te installeren: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout?hl=nl Daarmee wordt ook de webanalyse met Google Analytics door de beheerder van deze website automatisch beëindigd.

Sociale media en sociale plug-ins
Wij bieden u ook via onze pagina´s op de sociale media (Facebook, LinkedIn, YouToube, Google+) uitgebreide persoonlijke support. Als u via een van deze sociale media een vraag aan ons stelt, sturen wij deze vraag door naar de betreffende afdeling. Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het beantwoorden van uw vraag, en worden niet aan derden doorgegeven.

Als u via de sociale media contact wilt opnemen met ons, moet u zich bij de betreffende dienst aanmelden. Hierbij worden uw persoonlijke gegevens eventueel verzameld, opgeslagen en gebruikt door de bedrijven achter de betreffende dienst. Wij hebben geen enkele invloed op de soort, de omvang en de verwerking van deze gegevens.

Op onze internetpagina´s vindt u aanvullende sociale plug-ins die u kunt gebruiken. Dit zijn onder meer:

Knop Delen van Facebook Knop +1 van Google Plus Twitter-knop

Deze knoppen worden aangeboden door de Amerikaanse bedrijven:

Facebook Inc. (1601 S. California Ave, Palo Alto, CA 94304, USA) Google Inc., (1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, USA) Twitter. Inc., (1355 Market Street, Suite 900, San Francisco, CA 94103, USA)

Als u via onze internetpagina´s een website bezoekt, die een dergelijke plug-in bevat, maakt uw browser rechtstreeks verbinding met de server van het betreffende bedrijf. De inhoud van de plug-in wordt van hieruit rechtstreeks naar uw browser gestuurd en aan de website gekoppeld. Wij hebben geen enkele invloed op de omvang van de gegevens die door het betreffende bedrijf worden verzameld via deze plug-ins. Wij informeren u hierover naar ons beste weten.

Via de gekoppelde plug-ins kunnen de betrokken bedrijven de informatie verzamelen die u via de betreffende pagina van onze website hebt opgevraagd. Als u bij een van de hogergenoemde bedrijven bent aangemeld, kunnen zij uw bezoek koppelen aan uw account bij hen. Als u de plug-in gebruikt, kan de betreffende informatie van uw browser rechtstreeks worden doorgegeven aan het betrokken bedrijf, en daar worden opgeslagen. Als u geen account hebt bij de hogergenoemde bedrijven, is het toch mogelijk dat uw IP-adres door hen wordt opgevangen en opgeslagen.

Het is dus niet onmogelijk dat alle bezoekers van onze website aan de hand van hun IP-adres en de opgeroepen URL worden geïdentificeerd door de hogergenoemde bedrijven, ook als ze de plug-ins niet aanklikken en ook als ze geen gebruikersaccount hebben bij deze bedrijven. Uw bezoek aan onze internetpagina´s kan dus eventueel worden gevolgd door deze bedrijven.

Als u meer wilt weten over het doel en de omvang van deze gegevensverzameling en de verdere verwerking en het gebruik van uw gegevens door deze bedrijven, evenals uw rechten en instelmogelijkheden inzake de bescherming van uw privacy, raadpleegt u de informatie over gegevensbescherming van:

Facebook: http://www.facebook.com/policy.php. Google: https://www.google.be/intl/nl/policies/privacy/ Twitter: https://twitter.com/privacy

Als u bent geregistreerd bij een van de hogergenoemde bedrijven en niet wilt dat zij via onze internetpagina´s gegevens over u verzamelen en koppelen aan de bij hen bekende gegevens, moet u zich bij hen afmelden voordat u onze pagina´s opent.

Doorgave van persoonlijke gegevens
Uw gegevens worden op onze vraag beheerd door Andreas STIHL nv, Veurtstraat 117, B-2870 Puurs, die op haar beurt de hosting van de website en uw gegevens heeft toevertrouwd aan een hosting provider, gevestigd binnen de Europese Unie.
Uw gegevens worden doorgegeven aan het verzendbedrijf dat uw bestelling moet leveren, voor zover nodig voor de levering van de artikelen. Voor de verwerking van betalingen geven wij uw betalingsgegevens door aan het partnerbedrijf en/of de kredietinstelling die de betalingen verwerkt. De betalingen worden verwerkt via de serviceprovider PayPal (PayPal (Europe) S.à r.l. & Cie, S.C.A., 5. Etage, 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxembourg). Informatie over de gegevensbescherming door PayPal en de privacyverklaring van PayPal (Europe) vindt u op de internetpagina van PayPal op www.paypal.be. Voor de verwerking van de betaling geven wij de volgende gegevens door aan PayPal: de gekochte artikelen en de totale verkoopprijs.

Gegevensbescherming
Uw persoonlijke gegevens worden tijdens de bestelprocedure gecodeerd verzonden via het internet. Wij beveiligen onze website en de betrokken systemen via de gebruikelijke en erkende technische en organisatorische maatregelen tegen verlies, beschadiging, toegang, wijziging of verspreiding van uw gegevens door onbevoegden, zonder dat wij echter totale bescherming kunnen garanderen. Toegang tot uw gebruikersaccount is alleen mogelijk via invoer van uw persoonlijk wachtwoord. Iedere handeling uitgevoerd middels uw gebruikersaccount wordt geacht door u te zijn gesteld. U dient uw toegangsgegevens altijd vertrouwelijk te behandelen en uw browservenster te sluiten als u de communicatie met ons hebt beëindigd, vooral als u een computer gemeenschappelijk met anderen gebruikt.

Contactpersoon
Voor vragen over het verzamelen, verwerken en gebruiken van uw persoonlijke gegevens, en voor informatie, correctie, blokkering of verwijdering van uw gegevens of herroeping van uw verleende toestemming, kunt u zich rechtstreeks tot ons wenden, onze contactinformatie vindt u terug onder “over ons”. Teneinde de vertrouwelijkheid van uw gegevens te waarborgen, vragen wij u bij contact om een kopie van uw identiteitskaart te verschaffen.

Privacycommissie
Ieder land beschikt over een Privacycommissie die waakt over de bescherming van uw privacyrechten. Wij hebben aangifte gedaan met betrekking tot deze verwerking van persoonsgegevens bij de bevoegde Privacycommissie. U kunt ook steeds bij deze Privacycommissie terecht indien u vragen mocht hebben omtrent privacy.

College Bescherming Persoonsgegevens
Juliana van Stolberglaan 4-10
2595 CL Den Haag
0900-2001 201

Gebruik van cookies

Om het bezoek aan onze website aangenaam te maken en het gebruik van bepaalde functies (bijv. bestellingen) mogelijk te maken, gebruiken wij op verschillende pagina's zogenaamde cookies. Bij het oproepen van onze website wordt u via een infobanner geïnformeerd over het gebruik van cookies op die pagina en wordt u nogmaals gewezen op onze privacyverklaring.

Rechtsgronden voor de gegevensverwerking bij het gebruik van cookies zijn uw toestemming en/of ons rechtmatig belang in de technische goede werking en de verbetering van ons serviceaanbod.

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden die op uw computer worden opgeslagen wanneer u bepaalde websites bezoekt. Wij gebruiken cookies om na te gaan wat u in uw winkelmandje hebt, om contactformulieren door te sturen en om u te herkennen wanneer u terugkeert op onze site. Om bestellingen te kunnen uitvoeren op onze website, moet u cookies geactiveerd hebben. Wanneer u cookies niet wenst te activeren, zult u de website wel kunnen raadplegen, maar geen contactformulieren kunnen verzenden, noch bestellingen kunnen plaatsen. Hou er rekening mee dat cookies uw computer niet kunnen beschadigen. In de cookies die wij gebruiken, bewaren we geen persoonlijke identificeerbare informatie zoals kredietkaartgegevens. Wij geven u deze informatie om te voldoen aan de momenteel geldige rechtsvoorschriften en om uw privacy te respecteren en te beschermen wanneer u onze website gebruikt. Voor meer informatie over cookies in het algemeen en het beheer ervan kunt u terecht op aboutcookies.org

Cookies beheren

De meeste browsers zijn zo ingesteld dat ze cookies automatisch aanvaarden. Wanneer in uw browser de standaardinstellingen voor cookies zijn opgeslagen, lopen alle processen op de achtergrond, zonder dat u het merkt. Deze instellingen kunnen echter door u worden aangepast. Zo kunt u uw browser normaal zo instellen dat u wordt geïnformeerd over het gebruik van cookies en telkens afzonderlijk kunt beslissen of u ze aanvaardt of niet. U kunt cookies ook voor bepaalde gevallen of in het algemeen uitsluiten.

Sommige websites, waaronder de onze, kunnen zonder cookies echter niet goed worden gebruikt, aangezien deze bestanden nodig zijn voor bepaalde processen, zoals bijvoorbeeld bestellingen. Om producten te kunnen kopen, moet u cookies geactiveerd hebben. Wanneer u cookies niet wenst te activeren, zult u de website wel kunnen raadplegen, maar geen contactformulieren kunnen verzenden, noch producten kunnen kopen. Om uw cookies te beheren, gebruikt u de onderstaande links voor de vier meest gebruikte internetbrowsers:

-Internet Explorer :
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/block-or-allow-cookies

-Google Chrome :
https://support.google.com/accounts/answer/61416?hl=nl-NL

-Mozilla Firefox :
https://support.mozilla.org/nl-NL/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

-Safari :
http://support.apple.com/kb/HT1677?viewlocale=nl-NL

Belangrijkste cookies op onze website:

In onderstaande lijst vindt u de belangrijkste cookies die wij gebruiken, inclusief hun toepassing:

Cookie Cookie Name Toepassing van het cookie
CookieNoticeDisplayed Cookie-aanwijzing Wij gebruiken dit cookie om er zeker van te zijn dat de cookie-aanwijzing niet meer wordt weergeven nadat u onze cookie-bepalingen hebt aanvaard of nagekeken.
Cart Winkelmandje Dit cookie wordt gebruikt om uw huidige winkelmandje ook als uw eigen mandje te identificeren.
CartTotalCookie Totaal van het winkelmandje-cookie Dit cookie wordt gebruikt om het huidige aantal artikelen in uw winkelmandje te identificeren.
__RequestVerificationToken Veiligheidscookie Dit veiligheidscookie valideert de huidige aanvragen en zorgt ervoor dat andere gebruikers geen toegang krijgen tot dit cookie.
lco Koopproces-cookie Dit cookie identificeert het laatste koopproces van de gebruiker.

Cookies van derden

In het kader van internetanalysediensten en zogenaamde Plug-ins (bijv. om inhoud in het kader van Social Media-diensten te delen) worden eveneens cookies gebruikt. In wat volgt vindt u hierover meer informatie in het verband met de door ons gebruikte diensten betreffende onze website.

Partner Name Toepassing van het cookie
Google Google Analytics gebruikt cookies om het gedrag van de gebruiker te volgen en om verdere analyses te maken. Link(s) naar de gebruiksdetails: http://www.google.com/intl/us_en/policies/technologies/cookies/